zondag 6 juli 2014

Kersen-aardbeien kruimeltaart

Als ik mijn verjaardag voor mijn familie geef, maak ik altijd de taarten. Vandaag vier ik die van mezelf. Natuurlijk vind ik het niet erg om taarten te maken, en het liefst wil ik er zo veel mogelijk maken. Om thuis niet nog een week met gebak te zitten mocht ik er maar twee maken. De keus was moeilijk, want veel taarten die mijn enorm lekker lijken, lijken mijn ouders en denk ook mijn familie niets. Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op onder andere deze kruimeltaart. Ik heb het recept een beetje aangepast en er ook aardbeien en noten door gedaan. Dit hoeft natuurlijk niet, maar leek mij wel extra lekker. Omdat het mij meer een winters receptje leek, heb ik extra ingrediënten toegevoegd. Je kunt nu zelf kijken wat je het lekkerste lijkt, maar ik wil dit recept graag met jullie delen :)










Wat heb je nodig?
- 520 gram tarwebloem
- 125 gram koude boter in blokjes
- 8 gram vanillesuiker
- 1 zakje bakpoeder
- 100 gram poedersuiker
- 700 gram kersen zonder pit (gewoon uit blik)
- 3 eieren
- 2el custardpoeder of maizena
- 150 gram aardbeien in stukjes gesneden
- eventueel een hand vol hazelnoten
Verder heb je nog een ingevette springvorm van 24 cm nodig

De bereidingswijze:
Begin met het uitlekken van de kersen, en verwarm de oven vast voor op 180 graden. Roer de bloem met de vanillesuiker, poedersuiker en bakpoeder door elkaar. Voeg de eieren en de koude blokjes boter aan dit bloemmengsel toe en kneed met je vingertoppen tot een deeg. Zet het even een kwartiertje in de koelkast zodat de boter weer wat harder wordt. Bestuif dan het werkblad met bloem en rol 3/4 van het deeg uit en bekleed hier de taartvorm mee. Het deeg aan de randen moet tot het midden komen, je hoeft dus niet de hele rand te bedekken. Verdeel de custardpoeder of maizena over de bodem en leg daar de kersen/aardbeien en noten op. Verdeel als laatste het overgebleven deeg als kruimels over de vulling. Bak de taart in ongeveer 40 minuten gaar. Het kan zijn dat de bodem/randen een beetje vochtig blijven, maar dat komt dan omdat je niet genoeg custardpoeder of maizena hebt gebruikt, of de kersen niet goed uit hebt laten lekken. Dit was het recept! Laat de taart wel goed afkoelen voordat je hem aansnijd anders kan het zijn dat er nog veel vocht uit het fruit komt. Eet smakelijk :)

donderdag 3 juli 2014

Wraptaart

Naast bakken vind ik het ook ontzettend leuk om te koken. Ik kook regelmatig. Vooral op zondag. Maar nu heb ik doordeweeks ook af en toe tijd, en dan duik ik met alle liefde de keuken in. Zo ook gisteren. Ik was jarig en had geen zin om uit eten te gaan, maar wel om lekker te eten. Ik wilde graag iets feestelijks maken, want ja je bent jarig of je bent het niet. Daarom besloot ik een wraptaart te maken. Hoe leuk? Het ziet er heel feestelijk uit en is ook ontzettend lekker. Thuis zijn we allemaal gek op wraps, dus dit was het perfecte idee. Het recept is helemaal niet moeilijk en best snel te maken. 








Wat heb je nodig?
- 6 grote wraps
- 350 gram rundergehakt
- 1 blik tomatenblokjes
- 1 ui (gesnipperd)
- 1 teen knoflook (fijngesneden)
- 1 rode paprika
- 125 ml crème fraîche
- geraspte kaas of cheddar kaas
- 1 tl paprikapoeder/zout en peper

De bereidingswijze:
Zet de oven alvast op 180 graden. Fruit de ui en de knoflook met een beetje olie of boter in een pan aan. Voeg daarna het gehakt toe en bak dit rul. Roer er als laatst de gesneden paprika erdoor. Bak dit even mee en voeg dan de tomatenblokjes met de kruiden toe. Roer dit er goed door heen. Je saus is nu klaar :). De volgende stap is het maken van de taart. Leg een wrap op de bakplaat waar je bakpapier op hebt gelegd. Smeer op de wrap een laagje crème fraîche en daarop een laag saus. Je kunt er voor kiezen om hier ook kaas op te doen. Ik heb dit niet gedaan omdat ik niet zo van kaas hou. Leg dan de volgende wrap erop. Herhaal de vorige stap totdat je wraps op zijn. Eindig met een laag saus. Hierop leg je nu een aantal klodders crème fraîche. Als laatste doe je de kaar erover heen. Ik heb er wel redelijk wat opgedaan omdat ze thuis wel erg van kaas houden. Tijdens het eten heb ik dit er vanaf gehaald haha. Je bent nu bijna klaar. De laatste stap is hem in de oven zetten. 10 minuten is genoeg. De wraps worden dan als het goed is om de rand een beetje krokant. Super lekker! Wij aten het zelf trouwens met warme nacho chips en een salade. JUMMIE! Deze taart zou het trouwens ook goed doen op een feestje. Eet smakelijk. 

dinsdag 1 juli 2014

Zelf ijsthee maken

Yes! Eind van de week wordt het weer beter. Niets is dan belangrijker om voldoende te drinken. Dit ontbreekt mij nogal vaak omdat ik heel veel drinken gewoon niet lust. Ik vind thee wel lekker, en limonadesiroop kan ik ook goed drinken. Ijsthee uit een pak vind ik minder lekker. Omdat ik gewone thee wel erg lekker vind dacht ik, waarom drink ik dit niet gewoon koud? Ik besloot dus zelf ijsthee te maken. Hiervoor koos ik thee met een smaakje. Je kunt alle thee gebruiken die je maar in huis hebt. Ook normale thee is volgensmij best lekker. En het is trouwens nog gezonder dan gewone ijsthee uit een pak :). Drink dit wel echt goed koud, het liefste met veel ijsklontjes. Hieronder volgt het recept.

Wat heb je nodig?
- 4 zakjes thee naar eigen smaak. Ik gebruikte aardbeien thee en groene thee met kokos(!)
- 1 eetlepel honing
- 2 á 3 suikerklontjes (dit kun je weglaten om het echt gezond te maken)

De bereidingswijze:
Het maken van deze ijsthee is niet veel anders dan gewone thee maken. Kook eerst een halve liter water. Als dit gekookt is doe je het bij voorkeur in een theepot, maar het kan ook in een gewoon pannetje. Hierin doe je de theezakjes. Laat dit zo'n 4 á 5 minuten trekken. Je thee wordt nu heel donker, maar dat is niet erg. Haal de zakjes eruit en voeg hier nog eens een halve liter koud water bij met de suikerklontjes en honing. Roer dit even goed door en doe het dan in een andere fles. Je kan er ook voor kiezen om het gewoon in de theepot te laten. Zet het vervolgens in de koelkast. Drink het met veel ijsklontjes ! :) 

vrijdag 20 juni 2014

Starbucks muffins

Who doesn't love starbucks? Nou ja oké, er zijn genoeg mensen die niet van koffie houden, en daarom ook niet naar de starbucks gaan. Ik zelf ben echt gek op de caramel cappucino of de frappucino's. Eerst bestelde ik er alleen maar koffie's of thee, maar laatst was ik in Amsterdam en ging ik rond lunchtijd de starbucks in. Dit was niet zo'n goed idee want ik had namelijk best trek. Natuurlijk zag ik allemaal lekkere dingen die ik een voor een wel wilde proeven. Nu is dat natuurlijk onmogelijk. Ik had zin in een muffin omdat ik dat erg lang niet meer op had. De bosbessenmuffin stak er echt bovenuit! Die werd het. En ik had precies de goede keuze gemaakt. Een krokant korstje, en een fluffy binnenkant, yammie! Stiekem ben ik op de terugweg weer langs gegaan, en heb een cinnamon bun gehaald die ik in de trein opat haha. Mijn lunch en avondeten waren zoals je kan lezen erg gezond! Maar goed, ik maak thuis bijna nooit muffins omdat ik en mijn vader niet zo dol zijn op cake. Natuurlijk raad je het al, deze bosbessenmuffin moest ik gewoon namaken. Na een beetje zoeken op internet kwam ik het perfecte recept tegen. Nieuwsgierig? Hieronder volgt het recept. 

Wat heb je nodig?
voor de muffin zelf:
- 210 gram bloem
- 150 gram suiker. Ik deed dit met rietsuiker, maar kristalsuiker is beter. Hier wordt het zoeter van.
- snufje zout
- volle tl. bakpoeder
- 85 ml zonnebloemolie of olijfolie zonder bijsmaak
- 85 ml karnemelk. Dit heb ik aan het recept veranderd zodat het minder zoet werd. Gewone halfvolle melk werkt het zelfde!
- 1 ei
- 150 gram bosbessen
voor de krokante topping:
- 100 gram suiker
- 45 gram bloem
- 60 gram zachte boter
- tl. kaneel

De bereidingswijze:
Roer de bloem, suiker, zout en bakpoeder door elkaar. Mix de olie, melk en ei apart in een andere kom. Voeg deze mengsels bij elkaar en meng het goed. Roer als laatste de bosbessen erdoor. Doe dit voorzichtig en niet te lang want anders gaan ze kapot en krijg je wel hele paarse muffins zonder een bosbes te proeven. Verwarm nu de oven op 200 graden. Zet de muffinvormpjes in een muffinbakvorm. Als je geen muffinbakvorm hebt kun je de vormpjes ook op een bakplaat zetten. Je hebt dan wel grote kans dat de muffins niet mooi rijzen, en plat worden. De smaak wordt er gelukkig niet anders om :) Vul je muffinvormpjes met het beslag. Uit dit beslag haal je 11 tot 12 muffins. Begin nu met het maken van de topping. Dit is vrij simpel. Mix met een vork of met de hand alle ingrediënten voor de topping tot een kruimelig deeg. Het moet een beetje de substantie van een kruimeltaart krijgen. Als je deze topping klaar hebt sprenkel je dit over het muffinbeslag heen. De muffins zijn nu klaar om in de oven te gaan! Bak ze in ongeveer 25 minuten af. En kaar! het huis gaat heerlijk ruiken naar kaneel. Eet ze niet te warm want dan is de topping nog niet zo krokant. Eet smakelijk! :) 

dinsdag 10 juni 2014

Shortbread deluxe


De naam shortbread zelf klinkt niet heel erg aantrekkelijk. Het doet me denken aan een saai koekje. Maar bij de naam shortbread deluxe gaan mijn oren wat verder open. Op veel blogs en internetsites zie je dit al voorbij komen. Een laag kruimelkoek met daarop een laag caramel en als afsluiter een laag chocolade. Schiet mij maar lek. Ik hou van karamel, biscuitjes en (pure) chocola. What more could I wish for. Inderdaad, niets. Het werd dus hoogste tijd om dit te gaan maken. Ik had hier ook een goed excuus voor. Mijn vader en broertje kwamen thuis na een weekend Praag. Natuurlijk zei ik dat dit hun welkoms taartje was. Zie je altijd een goed excuus :). Nu kun je het niet echt een taart noemen, maar is het meer een luxe koek. Maar dat boeit denk ik niemand, want o wat was dit lekker. Gelukkig had ik een grote lading gemaakt zodat we er twee dagen van konden snoepen!












Wat heb je nodig?
- 180 gram boter
- 50 gram kristalsuiker
- snuf zout
- 180 gram zelfrijzend bakmeel. Heb je geen zelfrijzend bakmeel in huis dan kun je ook 180 gram bloem met een kleine tl. bakpoeder gebruiken. Toch kun je naar mijn mening het beste wel zelfrijzend bakmeel gebruiken want zo krijg je een lekkere krokante bodem.
- 4 el. bruine basterdsuiker
- 1 blikje gecondenseerde melk
- 200 gram (pure) chocola
- eventueel ongeveer 40 gram witte chocola
Verder heb je nog een ingevette bakvorm of bakblik nodig van ongeveer 24 centimeter doorsnede. Ik zelf heb er een van 22 gebruikt en had nog wat van het deeg en de karamel over.

De bereidingswijze:
We beginnen met het maken van de bodem. Hiervoor meng je eerst 120 gram boter met de kristalsuiker en zout door elkaar totdat het romig is. Voeg dan het bakmeel in gedeeltes toe zodat je geen klonten krijgt en het meel goed is opgenomen. Het deeg blijft vrij kruimelig, maar dat hoort ook. Vul dan de bakvorm met de vulling. Prik gaatjes in de bodem en bak hem (een kleine) 20 minuten gaar op 180 graden. Als de bodem klaar is beginnen we aan het maken van de karamel. Dit is super simpel door het recept van Laura van Laura's bakery! Ze legt het namelijk goed uit. Je smelt namelijk eerst de boter in een pan. Daarna voeg je de basterdsuiker toe en roer je het er snel door. Als dit helemaal is opgenomen voeg je de gecondenseerde melk toe. Breng dit roerend aan de kook. Als het kookt blijf dan vooral roeren! Roer totdat het dik is. Als het de juiste dikte heeft dan voeg je het op de afgekoelde koek. Pas wel heel goed op want de karamel is super heet. Zet het even weg in de diepvries. Het koelt hierin namelijk veel sneller af. Als je het er een kwartiertje in hebt staan begin je met het smelten van de chocola. Doe dit over de karamel. Ik heb voor de sier nog wat extra witte chocola gesmolten en hier swirls van gemaakt. Dit is niet zo mooi geworden haha! Je kunt dit ook prima weglaten. Zet de koek/taart daarna in de koelkast waar het zo'n 2 uur nodig heeft om volledig te stollen. Daarna kun je het gewoon in de koelkast laten, maar voor het eten is het wel handig om het een half uurtje eruit te zetten zodat je het makkelijker kan snijden. Zo het lijkt een moeilijk/lang recept, maar eigenlijk heb je het zo gemaakt. Ik weet zeker dat jullie hiervan gaan smullen! Enjoy xx

zondag 8 juni 2014

Appel rozijn rolletjes

Met croissant deeg kun je veel variëren. Ook ik hou er van om verschillende dingen met dit product te maken. Natuurlijk is het lekker om gewone croissantjes te maken, maar wat dachten jullie van appel rozijn rolletjes met een vleugje kaneel? Super toch! Bij het eten krijg je een beetje het idee van een appeltaart. Dit is een makkelijk recept dat koud en warm heerlijk is om te  eten. Ik denk ook niet dat thuis iemand hier van af kan blijven, want zodra ze in de oven gaan begint je huis heerlijk te ruiken! Bij mij waren ze zo op :) Oké, dit is misschien meer iets voor een koude winterochtend/middag of avond, maar hé who cares?! Appeltaart is toch ook altijd een goed idee? Het grootste voordeel bij dit recept is dat je er niet veel voor nodig hebt, en snel klaar is.

Wat heb je nodig?
- 1 blik croissant deeg
- 1 grote el suiker
- 1 kleine el kaneel
- een halve appel in stukjes
- een handje rozijntjes, als je hier niet van houd kun je ze ook weg laten of vervangen door noten zoals walnoten/hazelnoten/amandelen of zelfs CHOCOLA!
- een scheutje melk
Verder heb je een bakplaat nodig met bakpapier

De bereidingswijze:
Verwarm eerst de oven voor op 200 graden. Rol vervolgens het croissant deeg uit over een werkblad. Hou er wel rekening mee dat dit een lange lap is. Je kunt er ook voor kiezen om het een keer door te snijden en in twee keer te maken. Dit werkt wat makkelijker. Bestrooi dan het deeg met de suiker, kaneel, appel stukjes, rozijnen en de eventueel andere vulling. Doe dit niet te dit! Dit wordt lastig met oprollen, en dan proef je dadelijk de croissant structuur niet meer en dat is ook jammer. Rol dan het deeg op. Snij het deeg in stukjes. Je kunt er zelf voor kiezen hoe groot je ze  maakt. Ik kon er totaal 13 uithalen. Leg de rolletjes op de bakplaat en bestrijk ze met wat melk. Zo worden ze lekker bruin en krokant. Je kunt dit ook met een losgeklopt eitje doen, maar wij hadden geen eieren in huis (hoe erg voor een thuisbakker?!) dus deed ik het met melk. Zet ze nu ongeveer 10-12 minuten in de oven. Dit was het al! Simpel toch? Nou hoop ik dat jullie dit simpele recept thuis ook eens uit proberen. Je kunt het trouwens ook goed eten als tussendoortje hoor! Eigenlijk op ieder moment van de dag ;) Enjoy xx

woensdag 4 juni 2014

Boterkoek


Normaal hou ik helemaal niet van boterkoek. Het is zo vettig en boterig, dat ik het niet eens durf te eten. Toch zijn ze bij ons thuis wel weg van een lekker stukje boterkoek. Nu was mijn moeder jarig, en omdat ze haar verjaardag al gevierd had wilde ik geen taart maken want dat zou veelste veel worden. Omdat ze het laatst had over boterkoek, had ik als verassing voor haar zelf een boterkoek gemaakt. En ik zeg eerlijk, hij was lekker! Ik heb hem wat bruiner dan normaal laten worden zodat ie niet zo zacht zou zijn van binnen en lekker bros werd. Thuis viel die ook erg goed in de smaak, en ze hebben me zelfs verteld nooit meer boterkoek uit de winkel te halen nadat ze dit hadden geproefd. Ook benieuwd naar het recept? Kijk dan snel hieronder want zelfs als je normaal geen boterkoek lust weet ik bijna zeker dat je dit wel lekker gaat vinden!












Wat heb je nodig?
- 200 gram bloem
- 200 gram suiker
- 180 gram boter
- 1 zakje (8 gram) vanillesuiker
- 2 eieren
- snufje zout
Verder heb je nog een stukje bakpapier nodig en een vorm voor de boterkoek. Dit kun je doen in een kleine taartvorm van 22cm, of zoals ik heb gedaan in een boterkoek vorm.

De bereidingswijze:
Het maken van de koek kost helemaal niet zo veel werk. Eerst mix je de boter en de suiker luchtig en romig. Hiervoor is het handig als je boter al wat zachter is. Ik zet het altijd een half uur voordat ik ga beginnen uit de koelkast. Zet ondertussen de oven vast op 180 graden. Als je boter met suiker luchtig is voeg je 1 ei en een snufje zout toe. Als laats voeg je de bloem toe en meng je dit goed door het mengsel heen. Vet de bakvorm in en leg hier het bakpapiertje in. Giet dan hier het mengsel in en verdeel het. Dit gaat het makkelijkste met de bolle kant van een lepel. Bestrijk dan het deeg met een losgeklopt ei. Zo krijg je een mooie glans. Je kunt als je wilt nog met een vork een motief in de koek maken. Bak vervolgens 25-30 minuten af. Zoals ik al zei heb ik hem iets bruiner laten worden. Bij mij heeft dit een kleine 30 minuten geduurd. Pas wel op, want de baktijd ligt erg aan wat voor een oven je hebt. Als de koek klaar is, laat hem dan eerst een half uurtje in de vorm afkoelen. Hierna kun je hem in punten snijden. De koek kun je ook goed een aantal dagen bewaren, maar of die dat red..?