vrijdag 8 augustus 2014

Basisrecepten #1

Goedemorgen! Het is tijd dat ik een aantal basisrecepten met jullie ga delen. Ik kies voor banketbakkersroom en karamel. Waarom nou juist deze? Nou ik hou ontzettend veel van caramel en het past overal bij. Nu ik heb ontdekt dat het helemaal niet zo moeilijk is om te maken, kies ik vaker voor recepten waarbij je karamel nodig hebt. Ook kies ik voor banketbakkersroom omdat je hier eindeloos mee kan varieren. Je kunt er Zwitserse room van maken en het is heerlijk in taarten of cakes. En ik weet zeker, als je zelf banketbakkersroom hebt gemaakt vind je die uit de pakjes echt een stuk minder lekker! Nou hier komen de recepten.

BANKETBAKKERSROOM   
Wat heb je nodig?
- 2 eidooiers
- 50 gram kristalsuiker
- 25 gram bloem
- 250 mililiter melk, het liefste volle melk!
- 1 tl vanille extract of een vers vanille stokje.

De bereidingswijze :
Als eerste klop je de eidooiers met de bloem en een scheutje melk tot een gladde massa. De melk gebruik je hiervoor om het wat losser te maken. Kook ondertussen de rest van de melk met de suiker en de vanille. Als dit is gekookt giet je de warme melk al kloppend bij het mengsel van de eidooiers. Het is van belang om hier goed te blijven roeren want anders gaan de eidooiers stollen. Giet het mengsel vervolgens terug in de pan en kook het ongeveer een minuut of 5/6 tot het een goede dikte heeft. Haal de pan van het vuur en laat het afkoelen terwijl je nog even blijft roeren. Giet het dan in een schaaltje en bedenk met huishoudfolie. Je kunt het als het volledig is afgekoeld in de koelkast zetten, maar het beste is natuurlijk om het meteen te gebuiken.

KARAMEL - de makkelijke versie
Wat heb je nodig?
- 1 blikje gecondenseerde melk
- 60 gram boter
- 4 el bruine, het liefste donkere, basterdsuiker 

De bereidingswijze :
Bij karamel maken is het vooral van belang dat je goed roert. Dus je kunt dit gerust een lichte work-out noemen :). Begin met het smelten van je boter in een pannetje. Als dit helemaal gesmolten is voeg je de suiker toe en roer je het goed door elkaar. Als het goed is vermengt doe je de gecondenseerde melk erbij. Roer nu met een garde tot het een donkere kleur krijgt. Blijf roeren tot het mengsel begint te koken. Als het kook begin je ook te merken dat het mengsel dikker wordt. Blijf roeren haha. Op een punt begint het mengsel echt goed dik te worden. Als je het als een saus wilt gebruiken kun je er voor kiezen om het vuur eerder uit te zetten, maar als je het voor een vulling gebruikt is het wel belangrijk dat het mengsel goed dik is. Als je de karamel klaar hebt, pas dat wel goed op dat je dit niet over je handen of armen heen spat. Het is namelijk super heet en blijft aan je huid plakken .. Ik heb deze karamel trouwens gebruikt bij mijn karamel shortbread, maar is ook onwijs lekker als topping over een gewone cake! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten