zondag 6 juli 2014

Kersen-aardbeien kruimeltaart

Als ik mijn verjaardag voor mijn familie geef, maak ik altijd de taarten. Vandaag vier ik die van mezelf. Natuurlijk vind ik het niet erg om taarten te maken, en het liefst wil ik er zo veel mogelijk maken. Om thuis niet nog een week met gebak te zitten mocht ik er maar twee maken. De keus was moeilijk, want veel taarten die mijn enorm lekker lijken, lijken mijn ouders en denk ook mijn familie niets. Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op onder andere deze kruimeltaart. Ik heb het recept een beetje aangepast en er ook aardbeien en noten door gedaan. Dit hoeft natuurlijk niet, maar leek mij wel extra lekker. Omdat het mij meer een winters receptje leek, heb ik extra ingrediĆ«nten toegevoegd. Je kunt nu zelf kijken wat je het lekkerste lijkt, maar ik wil dit recept graag met jullie delen :)










Wat heb je nodig?
- 520 gram tarwebloem
- 125 gram koude boter in blokjes
- 8 gram vanillesuiker
- 1 zakje bakpoeder
- 100 gram poedersuiker
- 700 gram kersen zonder pit (gewoon uit blik)
- 3 eieren
- 2el custardpoeder of maizena
- 150 gram aardbeien in stukjes gesneden
- eventueel een hand vol hazelnoten
Verder heb je nog een ingevette springvorm van 24 cm nodig

De bereidingswijze:
Begin met het uitlekken van de kersen, en verwarm de oven vast voor op 180 graden. Roer de bloem met de vanillesuiker, poedersuiker en bakpoeder door elkaar. Voeg de eieren en de koude blokjes boter aan dit bloemmengsel toe en kneed met je vingertoppen tot een deeg. Zet het even een kwartiertje in de koelkast zodat de boter weer wat harder wordt. Bestuif dan het werkblad met bloem en rol 3/4 van het deeg uit en bekleed hier de taartvorm mee. Het deeg aan de randen moet tot het midden komen, je hoeft dus niet de hele rand te bedekken. Verdeel de custardpoeder of maizena over de bodem en leg daar de kersen/aardbeien en noten op. Verdeel als laatste het overgebleven deeg als kruimels over de vulling. Bak de taart in ongeveer 40 minuten gaar. Het kan zijn dat de bodem/randen een beetje vochtig blijven, maar dat komt dan omdat je niet genoeg custardpoeder of maizena hebt gebruikt, of de kersen niet goed uit hebt laten lekken. Dit was het recept! Laat de taart wel goed afkoelen voordat je hem aansnijd anders kan het zijn dat er nog veel vocht uit het fruit komt. Eet smakelijk :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten