woensdag 4 juni 2014

Boterkoek


Normaal hou ik helemaal niet van boterkoek. Het is zo vettig en boterig, dat ik het niet eens durf te eten. Toch zijn ze bij ons thuis wel weg van een lekker stukje boterkoek. Nu was mijn moeder jarig, en omdat ze haar verjaardag al gevierd had wilde ik geen taart maken want dat zou veelste veel worden. Omdat ze het laatst had over boterkoek, had ik als verassing voor haar zelf een boterkoek gemaakt. En ik zeg eerlijk, hij was lekker! Ik heb hem wat bruiner dan normaal laten worden zodat ie niet zo zacht zou zijn van binnen en lekker bros werd. Thuis viel die ook erg goed in de smaak, en ze hebben me zelfs verteld nooit meer boterkoek uit de winkel te halen nadat ze dit hadden geproefd. Ook benieuwd naar het recept? Kijk dan snel hieronder want zelfs als je normaal geen boterkoek lust weet ik bijna zeker dat je dit wel lekker gaat vinden!












Wat heb je nodig?
- 200 gram bloem
- 200 gram suiker
- 180 gram boter
- 1 zakje (8 gram) vanillesuiker
- 2 eieren
- snufje zout
Verder heb je nog een stukje bakpapier nodig en een vorm voor de boterkoek. Dit kun je doen in een kleine taartvorm van 22cm, of zoals ik heb gedaan in een boterkoek vorm.

De bereidingswijze:
Het maken van de koek kost helemaal niet zo veel werk. Eerst mix je de boter en de suiker luchtig en romig. Hiervoor is het handig als je boter al wat zachter is. Ik zet het altijd een half uur voordat ik ga beginnen uit de koelkast. Zet ondertussen de oven vast op 180 graden. Als je boter met suiker luchtig is voeg je 1 ei en een snufje zout toe. Als laats voeg je de bloem toe en meng je dit goed door het mengsel heen. Vet de bakvorm in en leg hier het bakpapiertje in. Giet dan hier het mengsel in en verdeel het. Dit gaat het makkelijkste met de bolle kant van een lepel. Bestrijk dan het deeg met een losgeklopt ei. Zo krijg je een mooie glans. Je kunt als je wilt nog met een vork een motief in de koek maken. Bak vervolgens 25-30 minuten af. Zoals ik al zei heb ik hem iets bruiner laten worden. Bij mij heeft dit een kleine 30 minuten geduurd. Pas wel op, want de baktijd ligt erg aan wat voor een oven je hebt. Als de koek klaar is, laat hem dan eerst een half uurtje in de vorm afkoelen. Hierna kun je hem in punten snijden. De koek kun je ook goed een aantal dagen bewaren, maar of die dat red..? 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten