zondag 1 juni 2014

Brownie met oreo

Ken je dat gevoel dat je onwijs veel zin hebt in chocola? Tuurlijk, iedereen kent dit als het goed is. Nu ben ik zelf niet zo'n hele grote chocoladeliefhebber, maar af en toe moet ik het gewoon hebben. We hebben daarom ook altijd een voorraadje in huis voor als mam en ik zo'n bui hebben. Laatst had ik dat gevoel ook. Ik had enorme zin in chocolade, maar ook om te bakken. Ik besloot dus te bakken met chocola. En wat kun je het beste hiervoor maken? Juist ja, brownies. Om er wat extra's aan toe te voegen deed ik er oreo's in en witte chocolade brokken. Hoe lekker!! Wel een enorme caloriebom, maar af en toe mag dit wel vind ik. Nu namen we allemaal maar een klein stukje, dus dat maakt de schade goed. Dit is trouwens ook super leuk om te maken met een verjaardag of high tea. Je hebt er behoorlijk wat voor nodig, maar het resultaat mag er wel zijn! Deze heerlijke fluffy brownie smelt bijna in je mond...

Wat heb je nodig?
- 150 gram pure chocolade
- 150 gram (room)boter
- 125 gram kristalsuiker
- 125 gram donkere basterdsuiker
- 1 zakje vanillesuiker of een tl. vanille-extract
- 150 gram zelfrijzend bakmeel
- 1 el. cacaopoeder
- 4 eieren
- 100 gram witte chocolade in stukken gehakt.
- 12 oreo koekjes, ook in stukken
Verder heb je een bakblik nodig. Heb je geen bakblik? Je kunt  ook een ovenschaal gebruiken of een taartvorm. Je krijgt in een taartvorm alleen punten i.p.v blokjes, maar who cares?

De bereidingswijze:
Smelt de chocolade met de boter. Dit kun je in de magnetron doen, maar ook au bain-marie. Ik doe het gewoon in de magnetron omdat dit sneller gaat. Blijf er wel goed bij want de chocolade kan makkelijk verbranden! Meng de suikers in een kom door elkaar. Roer daarna de eieren los en voeg ze toe aan het mengsel. Als het een romig mengsel is voeg je het zelfrijzende bakmeel, vanillesuiker en en cacaopoeder toe. Roer dit goed door en doe  de cacaopoeder en het chocolade/boter mengsel erbij. Als laatste meng je de oreo's en de witte chocolade chunks erdoor heen. Je beslag is nu klaar! Giet het beslag in een ingevette vorm die jij wil gebruiken. Voor de zekerheid heb ik er ook nog even een bakpapiertje in gedaan :). Bak de brownie nu 30 minuten op 175 graden. De brownie moet aan het einde een krokante buitenkant hebben, maar een fluffy binnenkant. Dit kun je testen door er een satéprikker in te steken. Deze hoeft er nu niet helemaal schoon uit te komen. Komt de prikker er wel schoon uit, dan heb je meer een cake dan een brownie. Laat de brownie minimaal een uur in de vorm afkoelen. Hierna kun je hem in stukken snijden en serveren. Voor het oog kun je ze wel met wat poedersuiker bestuiven.Of je maakt net als mij met de chocolade die je over hebt een aantal swirls over de brownie. Zo krijg je net een wat mooier en luxer effect. Nou dit was het recept voor mijn goddelijke brownies. Enthousiast? Probeer het gewoon eens! Enjoy... xx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten