vrijdag 23 mei 2014

M&M cookie bars

I LOVE M&M's. Ik lust ze allemaal behalve de blauwe. De gele is echt mijn favoriet. Zo'n zak moet je echt niet bij mij neer zetten hoor want dan kan ik niet meer stoppen. Ik doe sinds kort ook een handje in een bakje zodat ik mezelf niet misselijk eet. Nou zag ik wel vaker m&m koekjes voorbij komen op verschillende blogs, maar gek genoeg heeft het mij nooit getrokken om ze te gaan bakken. Tot vandaag dus. Dit zijn ook geen gewone koekjes, maar koekrepen. Ze zagen er zo lekker uit dat ik ze wel moest gaan maken. Dit recept heb ik trouwens niet zelf bedacht maar komt van de site van Louie. Hij heeft echt een topsite en super lekkere recepten en is van dezelfde leeftijd als ik ben. Hoe leuk dus! Ik heb deze koekjes uiteraard met gele m&m's gedaan, maar je kunt ook kiezen voor de andere varianten. De bruine zijn eigenlijk het beste omdat deze niet zo uit elkaar vallen. Maar goed, hier volgt het calorierijke en suikerrijke recept ;)

Wat heb je nodig?
- 285 gram bloem
- snufje zout
- 4 gram zuiveringszout, dit kun je kopen bij de drogist of natuurwinkels. Ik heb het een keer aangeschaft en het staat nu gewoon in de kast want bij veel recepten die ik maak heb je het wel eens nodig. 
- 175 gesmolten boter, wel afgekoeld! + wat extra om in te vetten
- 300(!) gram kristalsuiker
- 1 ei
- 1 eidooier
- scheutje vanille extract
- zoveel m&m's als je wilt!! Ik gebruikte zelf denk ik zo'n 150 gram, vond het niet nodig om ze af te wegen, maar wilde graag nog wel wat koek proeven daarom heb ik er geen 300 gram ingedaan zoals Louie in zijn recept heeft staan. Wil je wel veel m&m's dan doe je er gewoon meer in :)
Verder heb je een ovenschaal of bakblik nodig van 20/30. Als je niets anders zou hebben kan het ook wel in een taartvorm, maar dan krijg je punten ipv repen of blokken. Omdat het toch koek is vond ik het wel leuker om dit in rechte stukken te kunnen snijden. 

De bereidingswijze :
Dit recept is eigenlijk vrij simpel. Verwarm de oven vast voor op 160 graden en vet je bakvorm goed in. Meng in een kom de bloem, zout en zuiveringszout goed door elkaar. Mix in een andere kom de suiker met boter tot een romige massa. Als je dit hebt gedaan voeg dan de eidooier, het ei en het vanille extract toe. Mix dit ook nog even goed tot een geheel. Voeg dan het bloem/zout mengsel bij het suikermengsel en meng dit met een houten lepel of pannenlikker goed tot een vast koekjesdeeg. Als laatste voeg je de m&m's toe. Druk dan het koekjesdeeg goed in de ovenschaal of bakvorm die je gebruikt. Vervolgens bak je de koek in 25-30 minuten gaar. Als het is afgekoeld kun je het mooi in repen of blokken snijden. Ik kon me alleen niet inhouden en toen die uit de oven kwam MOEST ik het gewoon proeven. En omg wat was het lekker, warm en koud! Ik hoop van harte dat jullie dit recept eens gaan proberen en kijk zeker eens op de blog van Louie. Enjoy xxx  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten